På vei til Danmark, lunchstop

Blåmarker linken, høyreklikk, gå til nettsiden

======================================

Vi har for mange år siden campet i Danmark og vi hadde positive minner derfra, campingplasser med høy standard, veiene er super bra. Da vi nå hadde nesten ny bil og helt ny vogn regnet vi med at nå lå det meste til rette for  en vellykket  tur. Det viste seg at dette var riktig antatt, ikke stort å klage over på vår første lengre utflugt med vogntoget. Nederst på siden er det skrevet noen kommentarer fra endel plasser og i menyen Bilder Danmark 2010 finnes  bilder fra de fleste plasser som vi var på.

Været som ønsket oss velkommen til Danmark var av beste sort, varmt og solfylt det meste av turen.

Det utrykket som sier " det er deilig å være Norsk i Danmark"

er etter vår mening helt riktig.

Håper du liker det som finnes her og at du gir meg tilbakemelding i GJESTEBOKEN.

Jeg ønsker god fornøyelse og takker for ditt besøk.

Vi hadde planer om å ta det med ro og sove 1 natt ved Varberg, men fruen syntes vi kunne trå til og kjøre helt til vår planlagte plass Skarresø camping, Jyderup, Sjælland. Det viste seg å bli en lang dag med div. kø, særlig ved Roskilde grunnet festivalen. Men etter ca. 10 timer ankommer vi Skarresø camping. Dagen etter fikk jeg en hyggelig og meget overraskende møte med en Dansk facebook venn som tilfeldigvis var fastligger på denne plassen.

Skarresø camping likte vi veldig godt, da denne er rolig, velstelt med rene wc fasiliteter. Jeg vil fremheve den meget velstelte/plen/golfbaneliknende gressmatte. Her fikk vi og vårt første møte med det Danske morgenbrød som smakte vidunderlig i en ikke altfor tidlig frokost. Hvis vi en annen gang skulle havne på de kanter av Sjælland, garanterer jeg for at denne blir besøkt igjen.

En plass som gjerne besøkes igjen

ÅBYSKOV STRANDCAMPING Syd Fyn

Åbyskov strandcamping viste seg frem fra sin beste side og hilste oss velkommen med nesten 30 grader, det er for oss i overkant varm hilsen. Vi ble her i 5 dager ikke uten grunn, her var det bare bra å være  og helt etter vår smak. Vi kjørte inn til Svendborg flere ganger og der fikk vi anskaffet oss nye stoler og grill. En kveld spiste vi middag på en gammel båt i Svenborg havn  som i  dag fungerer som restaurant. Vi kjørte en dag helt syd på Langeland og tok helt nordpå (Lohals) neste dag, spiste lunch og kjørte hjem til Åbyskov.Dette er en plass som anbefales for oss som ikke lenger har barn med, og som setter pris på fred og ro.

Hit kommer vi gjerne igjen.

Faaborg Camping Fyn

Vi fikk et lite problem med en skapdør som løsnet og fikk kontakt og time for rep. i Faaborg ikke lange biten fra Åbyskov. Etter reperasjonen la vi oss inn på nærmeste camping som var Faaborg Camping. Plassen er lagt i en dump i terrenget, virker innestengt, men det jobbes med en ny terrasse bak oss (bildet) som så meget innbydende ut. Med denne utvidelsen får plassen en standardheving. Og vi hadde sittet igjen med en bedre (liker denne plassfølelse) hvis vi hadde blitt plasert på den nye delen. Service huset var meget rent og velstelt, og meget viktig for totalopplevelsen er at Faaborg camping har meget hyggelig  campingvært.

Bogense Strandcamp Nord Fyn

Neste stopp var Bogense Strandcamping, dette viste seg å være Top Camp som ikke imponerte oss, og det ble med en overnatting.

www.bogensecamp.dk

Top Camp Terrassen Jylland

Terrassen camping fremstår som virkelig lukseriøs med sin beliggenhet og fasiliteter. Det som ikke er like bra, det er for smale terrasser og når det skal passeres fortelt med bil og vogn er det ikke mange cm som er til disposisjon. Her er det kun tenkt flest mulig betalende gjester inn og ikke særlig prioritert hvordan gjesten kommer seg til sin plass. Dette skjemmer det ellers supre intrykket som Terrassen gir. Dette var det stor enighet om da jeg snakket med flere Danske naboer. Tenker med gru på om en fersking med vogn skulle ha lirket seg inn der vi fikk plass. Som sagt synd for ellers hadde vi et meget fint opphold.

www.terrassen.dk

Sorø camping Fyn

Vi har nå begyndt turen hjem. Fra Terrassen v/ Silkeborg stoppet vi på Sorø camping Sorø Fyn. Denne plassen er ikke å anbefale, kun for nødstilfelle. Meget stor forskjell i standard fastliggerplasser og overnattingsplasser. Det virket som om alle resurser er lagt ned på fasliggerplasser og at for oss overnattingsgjester får ta til takke med en ujevn /  lurvete/uryddig del.

Da vi ellers er meget fornøyd med standarden på camping i Danmark var dette overraskende negativt.

www.soroecamping.dk

Himle Stugor og Camping syd for Varberg

Da vi denne dagen hadde kjørt langt nok, tok vi bare av etter skilt ved motorveien, og fant etter vår smak en perle av en overnattingsplass. Jeg tenker da på den supre gresslette som vi ikke trengte å legge klosser under hjul. Da det viste seg at toaletter også var rene å pene,ble det for oss en fornøyelse å vere gjest her. Det legges heller ikke noe demper på oppholdet når vi møter et vertspar som IRENE og GØSTA ANDERSSON. Blide og hyggelige hvor GØSTA sykler foran gjestene for å lose de til sine plasser. Man føler fra første stund at man er velkommen, det er faktisk ikke en selvfølge overalt, men her er vertsparet selv i resepsjonen og får et helt annet forhold til sine gjester, som det settes pris på.

Himle Stugor og Camping  litt syd for Varberg er meget gunstig for overnatting da avstanden fra Oslo område og Østlandet er passe dagsetappe på vei sørover, og anbefales av oss på det varmeste. Restaurant, bensinstasjon etc. ligger 500 mtr. fra plassen

Enkel,velpleiet, ren plass og meget hyggelig vertspar.

Hit kommer vi garantert på nytt besøk ved neste tur sørover.

Kontakt Himle Stugor og Camping

info@himlecamping.se

www.himlecamping.se

Vi takker igjen Irene og Gøsta og ønsker lykke til videre.