Filmet av Hans Duggen

16 juni i dag skal vi møte gruppen,, vi gleder oss til å vise dere noen av de vakreste områder Norge kan tilby.

Gruppebilde Bogstad Camping

Se vi har fått nye hvite T skjorter.

Magne vår sjåfør stilte med denne bussen. Og fraktet oss sikkert og trygt.

Bogstad Camping 16 juni

Her møtte vi gruppen for første gang, vi hadde kjørt til campingen tidlig for å bistå med insjekkingen og få deltagerne på plass enklest mulig. De første ankom overraskende tidlig og det viste seg at de fleste reiste tidlig fra alle plasser og vi var de siste som forlot plassene på hele turen. ( jeg liker å sove lenge )

Dagen etter var det bestilt buss og 4 timer bytur inkl Holmenkollen, Vigelandsparken, Bygdøy,

www.bogstadcamping.no

www.qbuss.no

Skåååål Bogstad camping

Det var godt å få satt seg. Bogstad camping

Hans med sin nye grill,, Hans sverger til kull. Hva med gass neste gang ? Bogstad camping

Camping er herlig Carl Erik,, Bogstad Camping

Oslo - Odda

En hyggestund på Odda Camping

Dagen kjøres via Telemark, Haukelifjell.

En naturskjønn tur og været var på vår side og alle ankom Odda Camping uten problem. Dagen etter var utfluktsdag til Rosendal Baroniet med guide.

www.oddacamping.no

Her finner man tonen, Odda camping. Bente ser noe forundret ut.

Nydelig vær Odda Camping

Henning nyter finværet utenfor sin Camplet , Odda Camping

Odda - Maurvangen / Valdresflya

Skadet vogna etter Odda, plast og teip holder vannet ute og turen ble fullført.

I dag var det deilige Hardanger som skulle sees. Veien langs Hardangerfjorden er stedvis meget smal og her var det en stor sjåførutfordrng å manøvrere bil og campingvogn. Og som fryktet hadde 2 stk uheld og fikk skadet vognene. Den som fikk størst skade måtte teipe et vindu som var knust, skader på karosseriet var ikke større enn at den kunne kjøres med resten av turen. Denne dagen skulle vise hvor dårlig standard vi har på veier. Særlig strekningen Gol - Leira - Valdresflya var spesiell dårlig. Her totalhavarerte en deltagerne som kjørte teltvogn. Bolter i understellet var brukket og hele akselen og hjul falt av. Vognen til Henning var dermed ubrukbar og ble forlatt i veikanten. At inventar henger på plass er rene flaksen etter som vognene denne dagen gjennomgikk tortur. Vi hadde booket plass her

www.maurvangen.no

Valdresflya - Olden

Veien i dag går via Lom - Strynefjell - Stryn - Olden

Lom var første stopp et tettsted med mørkbeisede hus som gir et helhetlig og gjennomtenkt bilde, et sted man bare må stoppe.

Strynefjellet viste seg i sin beste drakt med fint vær og der hvor veien deler seg til Geiranger kjørte vi inn i tunnel mot Stryn og kommer ut til en utsikt over Videdalen som kan ta pusten av en turist. Jeg var sikker på at våreDanske venner ble imponert her hva Norsk natur kan tilby. Videre til Stryn sentrum og veien videre mot Olden. På denne strekningen passeres det kjente hotell Aleksandria i Loen. Veien fra Olden og ut mot Briksdalsbreen og Gytri Camping er imponerende smal, her må det kjøres sakte og man må ta godt vare på sine sidespeil ved møtende trafikk.

Her ble vi godt mottatt av Gytri sjefen og plassen var meget godt vedlikeholdt, rent og pent. Denne kan absolutt anbefales.

Her fikk våre Danske venner sitt MORGENBRØD ( rundstykker ) meget godt mottatt selfølgelig. De spiser sin frokost når vi spiser vår lunch.

Neste dag var utfluktsdag til Briksdalsbreen.

www.oldencamping.com

Gytri camping

Olden - Trollveggen Camping v / Åndalsnes

Her hadde vi fin hjørnetomt.

Denne dag måtte vi retunere samme vei som vi kom til Olden via Otta E6 til Dombås og videre Romsdal mot Åndalsnes og vår neste plass var Trollveggen Camping som ligger under Europas høyeste loddrette bergvegg.

her var utgangspunktet for vår utflukt neste dag via Trollstigen og Geiranger. Vi skulle på båttur på Geirangerfjorden.

Geiranger tok imot oss med varme og solskinn, vi var der i god tid før avgang og benyttet tiden ved et serveringsted ved sjøkanten for litt mat. Båturen tok 1,5 timer. På hjemtur var det fotostopp på toppen av Ørnefjellsveien ( Ørnesvingen ) og selvfølgelig på toppen av Trollstigen. På kvelden var det fellesgrilling med tilbehør.

www.trollveggen.com

Se der var solen framme et øyeblikk. Trollveggen camping

Cruisebåt og Hurtigruta i Geiranger

Vår båt Geirangerford klar for avgang

Her ser vi Ørnefjellveien som vi kjørte både opp og ned.

Bide er tatt fra toppen av Ørnefjellveien og viser Geiranger.

Trollstigveien

Trollveggen camping - Bud

Vår plass på Bud camping

vårt opphold på Trollveggen camping var over og vi satte kurs mot Molde og den ytterste landstripe i Møre ved Atlanterhavet, vår neste plass var det lille sted Bud og utgangspunkt for utflukt til Atlanterhavsveien.

I Bud kunne vi se en stor festning som nazisterne bygget WW 2

Her benyttet vi anledningen til å besøke restaurant Bryggen og spiste ball. Det er slik at hver Torsdag serveres her Ball for de som vet hva det er. Ball med bacon, salt røket kjøtt og annet snadder gjør at en går ikke derfra sulten. Personlig forsynte jeg meg 2 ganger det var nemlig BUFFET og takk for det.

www.budcamping.no

www.bryggjen.no

Min venn Henning totalhavarerte sin teltvogn og her på Bud er han blitt lei av telt og reiste hjem. Han gjorde et hederlig forsøk på å gjennomføre men utfordringen ble for stor selv for han. Vi savnet han på resten av turen.

Henning er ked av dette telt. Bildet fra Bud caming

Bud - Vikhammer camping v / Trondheim

Vi kjørte via Sunndalsøra til Oppdal og fulgte E18. Vikhammer Camping viste seg å være en uorganisert rotete plass hvor det meste ikke fungerte. Det manglet en hver form for organisert service og det var en beklagelig nedtur at vi hadde booket plass her. Det blir siste gang dette stedet blir brukt av meg. Av skade blir man klok.

Gruppen var delvis plaget med støy om natten og noen hadde sovet minimalt.

Som arrangør beklager vi dette.

Vi var meget fornøyd med å reise fra dette sted.

Trondheim - Bjerka km 435

En lang tur lå foran oss i dag.

Steinkjær, Mosjøen, videre nordover retning Saltfjellet, nesten til Mo i Rana kjører vi inn på Bjerka camping og blir tatt i mot av en servicevennlig plasseier. Dette var den oppturen vi trengte når vi hadde Vikhammer i frisk erindring.

Turen til Svartisen var kanselert og dag 2 her kunne brukes til hva man ville. Altså en hardt tiltrengt fridag, og når solen og varmen hilste oss velkommen var det bare å nyyyyte dagen.

www.bjerkacamping.no

En plass som kan anbefales og kommer vi til de kanter igjen skal vi bo der.

Bjerka Camping

Ib fyller vann og Bente har vasket fronten på vogna.

Her er vi ferdig rigget med markisen ute Bjerka Camping.

Bjerka - Elvegård v / Saltstraumen

Vi fortsatte nordover på E 6 dreide av og fulgte 812 mot saltstraumen.

Men først skulle vi over det mektige Saltfjellet og der ligger Polarcirkelens hus, som dagens store høydepunkt, en stopp her er en selvfølgelighet.

Elvegård camping ingen stor opplevelse rent plassmessig, området virket ikke veldrevet. Men vi lå her i nærheten av Saltstraumen som var hovedattraksjonen. Dårlig vær bidro ikke til at dette var noen stor opplevelse.

Neste morgen var vi klare for neste etappe og jeg la til moverrullene og skulle flytte vogna, men ingenting skjedde. Rullene sto fast mot dekkene og verktøyet som man kan skru de fra har jeg ikke fått med. Der sto vi som siste enhet. Henvendte meg  resepsjonen og de ringte en caravanforhandler som befandt seg ca 20 min kjøring fra plassen. Jeg hentet verktøy, skrudde rullene fra, spennte på cv og returnerte til forhandler med verktøyet. Vi kom oss videre om noe sent. Moveren ble ikke forsøkt brukt på resten av turen. Kjekt med nytt utstyr som ikke virker.

Etter hjemkomst fant jeg en ledning som hadde løsnet. Etter å ha festet den og restartet Mover ( koble fra batterikablene, tips fra forhandler ) virket alt som det skal. Hurrra så glad jeg blev. Har testet den flere ganger og den fungerer perfekt. Da har jeg skaffet meg en god erfaring, så om det er aldrig så galt er det godt for noe.

Ps

Verktøy for å skru drivrullene av er også nå anskaffet.

Elvegård - Ulvsvåg

Ulvsvåg Camping

Dagens etappe går over Hamarøya med fin natur, særlig nedkjøringen til Ulvsvåg er imponerende med flott utsikt mot fjorden der nede. Vel nede ligger Ulvsvåg Gjestegiveri med camping ned mot sjøen og alle var kommet på plass da vi ankomm som siste ekvipage. Hans hadde på forhånd rullet ut strømkabel til oss, så det var kun å kjøre på plass. Takk for god service Hans. Hedigvis for oss var dagens etappe kun km 192. senere på kvelden inntok vi en bedre middag på terassen på Gjestegiveriet. Da var for en kort stund Moverproblemet glemt. Sol og god temperatur gjorde oppholdet positivt her på Ulvsgård.

Ulvsvåg - Lofoten / Sandsletta camping

Her venter vi på ferje til Lødingen.

Vi valgte den lengste ferjeturen over Vestfjorden direkte til Lødingen. Og den natur som ventet oss fra Lødingen mot Sandsletta camping var en naturopplevelse av de store. dessuten var veien utover lofoten inkl. tuneller av beste sort.

Sandsletta Camping ligger 10 km utenfor turistveien og tilbyr restaurant av noe spesiell byggestil.

Gruppen fikk plassert seg i båser nede ved sjøen, og jeg synes vi hadde det ganske så utmerket.

Neste dag kjørte vi ut på egenhånd for å utforske det kjente område Lofoten.

Om kvelden var det bestilt middag til gruppen hvor de fleste håper jeg hygget seg med samværet og god mat.

Her fikk vi oppleve midnattsolen.

Eva og Carl Erik med strandlinje, kan man ha det bedre?
Sandsletta Camping

sandsletta camping

Vi venter på middag

Ruth-Rannveig og Hans venter på maten

Carl Erik og Ib med flere venter også

Så kom sjefinnen og ønsket oss velkommen og fortalte hva som var menyen.

Sandsletta - Andenes

Andenes

Turens nordligste punkt er målet denne dagen hvor det er booket for Hvalsafari.  her skulle det vise seg at været ikke var på vår side. De som hadde meldt seg til safari måtte mange ganger returnere til campingplassen da det ikke var oppservert hval , sterk vind tror jeg også var en medvirkende faktor.

Vind fikk vi i bøtter og spand, en natt spesielt der det var fare for at vognen kunne velte eller at noe på taket ble revet av, slik hørtes det ut i stormkastene. En rimelig tøff opplevelse. Der hadde vi maximalt uflaks værmessig og der valgte en å reise mot Sverige og Finland for om mulig finne bedre vær. Etter 3 døgn ble Hvalsafarien kanselert og vi pakket å forlot dette værutsatte sted. At en av de største attraksjoner under turen skulle blåse vekk er bare å beklage.

Her ligger storhavet utenfor utenfor vår plass, åpent og forblåst.

Andenes

Andenes - Ballangen

Det var godt å reise fra den forblåste Andøya og nå var hjemturen startet. jeg hadde ringt Ballangen camping og forespurt om vi kunne få plass til gruppen da vi ankom 1 dag før den avtalte.

Heldigvis hadde vinden spaknet da jeg tenkte på den høye bro som skulle passeres, men ingen problem heldigvis.

Dagens etappe var km 330 og vi passerte byen Narvik med en dyster historie fra krigen. De fleste reiste til byen dagen etter da vi var på Ballangen 2 netter.

www.ballangen-camping.no

Ballangen - Fri camp / grensen til Sverige.

Fricamp på grensen

Vi reiste som sedvanlig som siste ekvipage og vi kommer til ferjeleie Skaberget - Bognes som er eneste båtstrekning på E6. Nå er været mere normalt og turen over fjorden nytes det vaffel og kaffe.

Husker ikke helt , men tror det var denne strekningen det var masse tuneller, Rannveig telte til mere enn 20 stk.  Plutselig i en av disse smeller det kraftig og jeg tror vi har kommet bort i tunellveggen , man får jo lettere sjokk og ute av tunellen svinger vi av på P plass og finner ikke noe skader til enorm lettelse. Men noe har forårsaket smellen , men hva?

På kvelden nevner jeg dette for Carl Erik og det viser seg at han har vært borti et lastebilspeil og det var revet av å lå i tunellen. Det har vi kjørt over og det har da blitt kastet opp i understellet på cv,n.  Heldigvis for oss gikk det bra denne gang. Resten av dagen forløp seg helt normalt. Ved ankomst grensen var alle på plass og været var fortsatt bra, men grillingen som var antydet ble avlyst grunnet vind.

Grensen - Arjeplog

Kraja,, Arjeplog.

I dag en kort distanse km 135 til Kraja Fritidsanleggning som ligger rett utenfor tettstedet. Der blir vi henvist til plassnr. og kommer oss enkelt på plass. Her får vi igjen koblet til strøm og tilgang til vann og toalett / dusch. Merkelig hvor avhengig man er av det som sivilisasjonen tilbyr.

Vi besøkte sentrum for inkjøp av div matvarer og besøkte også GLASSHYTTAN

På kvelden var det fellesgrilling og langbord.

www.silverhatten.se

Arjeplog

Velbekomme

Arjeplog - Dorotea

Ja jeg vet at dagens mål er Storforsen, men Hans og jeg avtalte at jeg skulle hoppe over Storforsen for å kjøre direkte til Dorotea. Der var min hovedoppgave å finne ut når Husvagnsmuseet hadde åpent.

Det viste seg at det var lukket lørdager og søndager. Ved henvendelse til Hollenderen som drev Campingplassen om dette så lovet han å ringe noen for om mulig få åpnet museet kun for gruppen.

Takket være en servicevennlig hollender fikk vi sett museet.

Dorotea - Sollerø v / Mora

Porten til Sollerø Camping

Turens siste og lengste etappe km 487

Dagene i Lappland er preget av skog så langt man ser, distansen i dag er også ensomhet i de store skoger avbrutt av pene små og større tettsteder eks. Vilhelmina. Denne dagen hilste vi igjen den etterlengtede sommeren tilbake, deilig å se solen og temperaturen viste normal sommervarme. Vel etablert på Sollerøen camping var det bare å nyyyyyte dagen. campingen er drevet av Svensk caravanclub og det virket proffesjonelt drevet. egen mann som viste oss vår nummererte plass bl. a. gir inntrykk av et godt system. Sollerøen er en liten øy i Siljansjøen og ligger meget vakkert til. dette var for meg en plass som falt i smak. Om kvelden var det igjen grilling og langbord.

Neste dag var efter behag som det står i reiseplanen der de fleste tok turen til Mora. Kl 1900 var det avskjedsmiddag på restauranten i utkanten av campingen.

www.sollerocamping.se

Langbord Sollerø,, Ilse glad og fornøyd som vanlig.

Carl Erik passer grillen

Vogna til Ruth og Hans ,, Sollerø

Beveget , tårevåt avskjed.

Ettertanker.

Vi som eneste utlendinger i en Dansk gruppe kan det for begge parter by på noe problem eks. språket. Her hadde vi noe erfaring fra 2012 da vi var med en Dansk gruppe til Belgia der også Hans som arrangør.

Jeg forsøkte å tenke på å snakke sakte og tydelig og etterhvert som jeg fanget opp danske ord og utrykk benytte disse i en samtale. Jeg synes hvis man fra begge parter legger godviljen til er det ikke umulig å komunisere med hverandre. Jeg følte også denne gang at etterhvert gikk det lettere / nemmere. deres tellemåte er vanskelig, jeg kan halvtress og tress men der stopper det. Der var mange av dere dyktige og sa det på min måte eks syttitre. jeg takker for god service.

Mitt hovedmål med å delta sammen med Hans var å være rimelig sikker på at dere fikk besøke kjøre igjennom de beste av de beste steder / områder som Norge kan by på. Natur er også andre steder i landet , men dere har sett INDREFILEEN som jeg gjerne uttrykker det.

Tross de dårlige værdagene har vi sett sol, i farten husker jeg flg fine dager.

Oslo, Oslo -Odda - Geiranger - Bjerka - Midnattsol Sandsletta - Sollerø 2 dager.

Vi takker for turen og hyggelig bekjentskap og håper dere er fornøyd med det Norge har å by på av Natur.

Jeg tenker på Henning som var max uheldig og så gjerne ville å helhjertet forsøkte å fullføre turen men ga opp etter teltstrabaser. Rannveig og jeg savnet deg på resten turen.

Ruth og Hans !!

Vi begge takker dere for utmerket samarbeid og turvennskap

Som Hans altid sa

DET VAR DAGENS ORD

Tusen takk til DERE ALLE og FARVEL.